Lukáš-Navrátil.cz

Traperské kalhoty (kalhoty horalů)

Komentáře: 0

Související články

kalhoty-trapper hotové_featured
Komentáře: 0
Návod na výrobu kožených, dobově autentických traperských kalhot. Návod není vyčerpávající, spíše ilustrační...
Traperské (horalské) kalhoty se svým střihem nelišily od jiných kalhot své doby, tedy 1. pol. 19. století (především pantalony nebo širokých kalhoty). Odlišovaly se především materiálem (jelenice) a bohatým třásněním ve švech.

Z důvodu poptávky po těchto informacích jsem se rozhodl napsat stručný článek, který by trochu přiblížil problematiku kalhot, které nosili trapeři, respektive horalé či mountainmani. Vycházel jsem především z dobových obrazů, z dobových psaných záznamů a také z dochovaných originálů.

V době vrcholného období horalů existovaly v anglosaském světě zejména dva druhy kalhot, a to tzv. „trousers“, neboli klasické kalhoty a pak tzv. „pantaloons“ neboli pantalony, i když hranice mezi oběma typy může být někdy dosti neostrá.

Originální dobové kožené pantalony s nezbytným páskem, který se provlékal pod chodidlem či pod botou nebo mokasínou a zapínal se na druhé straně nohavice zpravidla na knoflíky. Jeho účelem bylo držet nohavici na místě. Padací most vepředu byl pro pantalony typický.
Originální dobové kožené pantalony s nezbytným páskem, který se provlékal pod chodidlem či pod botou nebo mokasínou a zapínal se na druhé straně nohavice zpravidla na knoflíky. Jeho účelem bylo držet nohavici na místě. Padací most vepředu byl pro pantalony typický.
Kožené široké lovecké kalhoty, získané v roce 1855 ve Fort Laramie. Jsou zdobené pony beads and prameny skalpů. Kalhoty mají zapínání na jednoduchý punt.
Kožené široké lovecké kalhoty, získané v roce 1855 ve Fort Laramie. Jsou zdobené pony beads and prameny skalpů. Kalhoty mají zapínání na jednoduchý punt.

Pantalony

Slovo „pantaloon“ pochází od italské komediální postavy z 16. století, starého muže, který se jmenoval Pantaloon a který byl typický tím, že nosil upnuté oblečení, včetně upnutých kalhot. Slovo „pantaloons“ se později stalo synonymem pro dlouhé kalhoty, které těsně obepínaly nohy.

Základní myšlenkou pantalonů bylo ukázat siluetu a muskularitu mužských nohou. Právě proto byly pantalony těsně obepnuté kolem nohy. Některé modely mohly být opatřeny ve spodní části rozparkem, který se zapínal na knoflíky nebo zavazoval na tkaničky a někdy také páskem, který se provlékal pod chodidly, respektive pod botami a zapínal se na druhé straně nohavice na knoflíky. Důvod byl ten, aby pantalony perfektně seděly.

Originální pantalony z konce 18. století. Vyrobené z látky.
Originální pantalony z konce 18. století. Vyrobené z látky.
Dobové kožené pantalony s nezbytným padacím mostem. Spodní pásek chybí a nohavice mají na boku rozparek, který se svazoval tkanicemi.
Dobové kožené pantalony s nezbytným padacím mostem. Spodní pásek chybí a nohavice mají na boku rozparek, který se svazoval tkanicemi.

Na počátku 19. století se pantalony stále více prosazovaly vůči alternativním pumpkám (anglicky „breeches“) a kolem roku 1820 již byly pumpky považovány za zcela zastaralé a byly plně vytlačeny pantalony, které se staly hlavním typem kalhot pro valnou část společenských vrstev a stavů, včetně například britské armády, ale taky velké části amerických zálesáků, traperů a obchodníků.

Kožené breeches neboli pumpky existovaly během 18. století paralelně s pantalony. Na počátku 19. století začaly postupně vycházet z módy, přičemž je z velké části nahrazovaly právě pantalony. Většina pumpek měla stejně jako jiné typy kahot té doby vepředu padací most.
Kožené breeches neboli pumpky existovaly během 18. století paralelně s pantalony. Na počátku 19. století začaly postupně vycházet z módy, přičemž je z velké části nahrazovaly právě pantalony. Většina pumpek měla stejně jako jiné typy kahot té doby vepředu padací most.

Většina pantalonů měla vepředu tzv. „padací most“, tedy jakousi chlopeň, která se připínala pomocí knoflíků. Na zadní straně pasu byl rozparek s dírkami, aby bylo možné upravovat obvod pasu, podobně, jako tomu bylo u kalhot. K pantalonům se nepoužíval pásek, držely buď samy těsným obepnutím svého majitele, nebo se používaly v kombinaci se šlemi, které se připevňovaly ke knoflíkům našitým vepředu a vzadu do oblasti pasu.

Pantalony se mohly vyrábět z široké škály materiálů, včetně jelenice, bavlny, lnu nebo hedvábí. Na dobových obrazech traperů jsou běžně vidět kožené pantalony s třásněmi v bočních švech. Mnohé mají spodní popruh pod chodidlem, trapeři jej nosili přes mokasíny.

Po roce 1840, tedy až po zhroucení kožešinového obchodu vyšly pantalony zcela z módy a byly plně nahrazeny typem širokých kalhot.

Kalhoty

Kalhoty (anglicky „trousers“) byly již před rokem 1800 typickým pracovním oblečením námořníků a dělnické třídy, tedy pracujících lidí. Jejich hlavním účelem byla čistá praktičnost. Dělník se v nich musel zcela volně pohybovat, proto měly „pytloidní“ střih, byly volné, měly široké nohavice a vysoký sed.

Podobně jako u pantalonů se kalhoty vepředu rozepínaly a zapínaly na tzv. „padací most“, existovaly ale i kalhoty s klasickým jednořadým puntem na knoflíky, jako je to možné vidět i u dnešních kalhot. Stejně jako u pantalonů měla většina kalhot vzadu rozparek s tkaničkou, se kterou bylo možné upravovat obvod pasu.

Obraz od G.C.Binghama zobrazuje dělníky u řeky Missouri. Všichni na sobě mají široké kalhoty, které byly typické pro dělnickou třídu. Byly volné a tím pádem se dobře hodily na práci. Jejich účelem byla praktičnost, nikoliv módnost.
Obraz od G.C.Binghama zobrazuje dělníky u řeky Missouri. Všichni na sobě mají široké kalhoty, které byly typické pro dělnickou třídu. Byly volné a tím pádem se dobře hodily na práci. Jejich účelem byla praktičnost, nikoliv módnost.

Naprostá většina kalhot pro dělnickou třídu se vyráběla z vlněné látky, mohly ale existovat i odlehčené varianty vyrobené ze lnu. Kolem roku 1810 převzaly široké kalhoty do svých šatníků i vyšší společenské třídy, které samozřejmě vyšperkovaly jejich střih a nechaly si je vyrábět z různých „lepších“ materiálů, čímž z nich udělaly módní záležitost.

Ke kalhotům se stejně jako k pantalonům nenosil žádný opasek, nicméně mohly být jejich součástí i šle, aby kalhoty nepadaly. Šle se připínaly ke kalhotům pomocí knoflíků které byly vepředu i vzadu přišité k pasu kalhot.

Poté, co vyšly kolem roku 1840 z módy štíhlé pantalony se široké kalhoty staly víceméně jediným používaným typem kalhot.

Kalhoty příslušníka dělnické třídy, které byly nedávno nalezeny ve Velké Británii. Jejich stav a míra vyspravování mluví za vše. Źivot dělníků byl neobyčejně tvrdý. Kalhoty mají zapínání na padací most.
Kalhoty příslušníka dělnické třídy, které byly nedávno nalezeny ve Velké Británii. Jejich stav a míra vyspravování mluví za vše. Źivot dělníků byl neobyčejně tvrdý. Kalhoty mají zapínání na padací most.
Široké kalhoty z roku 1835. Tento model již nepatřil dělníkovi, ale nějakému švihákovi z vyšších společenských vrstev. Vyšší vrstvy postupně převzaly střih širokých kalhot, běžných dříve pouze pro dělnickou třídu, ovšem tyto byly mnohem lépe zpracované a ušité z mnohem fajnovějších materiálů.
Široké kalhoty z roku 1835. Tento model již nepatřil dělníkovi, ale nějakému švihákovi z vyšších společenských vrstev. Vyšší vrstvy postupně převzaly střih širokých kalhot, běžných dříve pouze pro dělnickou třídu, ovšem tyto byly mnohem lépe zpracované a ušité z mnohem fajnovějších materiálů.
Široké kalhoty vyrobené po roce 1825. Kalhoty jistě patřily nějakému příslušníkovi z vyšších společenských vrstev. Zajímavé na nich je, že nemají rozepínání na padací most, ale mají jednoduchý punt.
Široké kalhoty vyrobené po roce 1825. Kalhoty jistě patřily nějakému příslušníkovi z vyšších společenských vrstev. Zajímavé na nich je, že nemají rozepínání na padací most, ale mají jednoduchý punt.

Jak to bylo u horalů

Na naprosté většině dobových obrazů od malířů, kteří malovali horaly a zálesáky, jako A.J.Miller, William Tylee Ranney, George Caleb Bingham, Charles Deas, Charles Wimar, Arthur F Tait, John Mix Stanley a další je vidět v naprosté většině případů jelenicové pantalony, respektive něco mezi pantalony a širokými kalhotami, ale téměř vždy z jelenice s nezbytnými třásněmi v bočních švech.

Na některých obrazech jsou dokonce vidět proužky kůže pod chodidlem (lovci jej nosili po mokasínami), který drží pantalony na místě. Je tedy jasné, že jde přímo o pantalony, protože u kalhot se tento proužek nepoužíval.

Kalhoty z látky jsou vidět minimálně. Zřejmě je to dáno tím, že v divočině dlouho nevydrží, oproti kalhotám z jelenice.

Horal ze Skalistých hor na obraze A.J.Millera. Zdá se, že má na sobě oblečeny jelenicové kalhoty nebo něco mezi kalhotami a pantalaony.
Horal ze Skalistých hor na obraze A.J.Millera. Zdá se, že má na sobě oblečeny jelenicové kalhoty nebo něco mezi kalhotami a pantalaony.
Obraz od A.J.Millera s názvem Traperova nevěsta. Bílý horal má na nohou oblečené jelenicové pantalony s typickými třásněmi.
Obraz od A.J.Millera s názvem Traperova nevěsta. Bílý horal má na nohou oblečené jelenicové pantalony s typickými třásněmi.
Dlouhý Jack, muž ze Skalistých hor na obraze Charlese Dease z roku 1844. Na nohou má oblečeny kožené pantalony s třásněmi.
Dlouhý Jack, muž ze Skalistých hor na obraze Charlese Dease z roku 1844. Na nohou má oblečeny kožené pantalony s třásněmi.
Obraz s názvem Šach od Arthura Taita zobrazuje lovce v jelenicovém oděvu z 1.poloviny 19. století. Jeho kalhoty vypadají jako kožené pantalony s třásněmi.
Obraz s názvem Šach od Arthura Taita zobrazuje lovce v jelenicovém oděvu z 1.poloviny 19. století. Jeho kalhoty vypadají jako kožené pantalony s třásněmi.
Obraz s názvem Lovec z plání - jeden už je sestřelen od Arthura Taita zobrazuje lovce v jelenicovém oděvu prchající před indiánskou přesilou. Jeho kalhoty jsou buď pantalony nebo kalhoty nebo něco mezi oběma těmito typy. Každopádně jsou vyrobené z jelenice a mají nezbytné třásně, což je prakticky pravidlo mezi lovci z 1. polovny 19. století.
Obraz s názvem Lovec z plání - jeden už je sestřelen od Arthura Taita zobrazuje lovce v jelenicovém oděvu prchající před indiánskou přesilou. Jeho kalhoty jsou buď pantalony nebo kalhoty nebo něco mezi oběma těmito typy. Každopádně jsou vyrobené z jelenice a mají nezbytné třásně, což je prakticky pravidlo mezi lovci z 1. polovny 19. století.
Obraz od Williama Ranneye s názvem Skupina zvědů z roku 1851. Zobrazuje skupinu bílých lovců v typickém oblečení Amerického západu. Muž v červeném kabátu má na nohou kožené pantalony.
Obraz od Williama Ranneye s názvem Skupina zvědů z roku 1851. Zobrazuje skupinu bílých lovců v typickém oblečení Amerického západu. Muž v červeném kabátu má na nohou kožené pantalony.
Legendární obraz Trapper last shot, neboli Traperův poslední náboj od Williama Ranneye z roku 1850. Lovec má na nohou kožené kalhoty nebo pantalony nebo něco mezi oběma střihy.
Legendární obraz Trapper last shot, neboli Traperův poslední náboj od Williama Ranneye z roku 1850. Lovec má na nohou kožené kalhoty nebo pantalony nebo něco mezi oběma střihy.

Zdobení

Zřejmě existovaly i kalhoty nebo pantalony, které byly zdobené pásy vyšitými ursoními ostny nebo korálky, quillovou omotávkou třásní nebo dokonce quillovými rozetami. Několik takových se dochovalo v muzejních sbírkách.

Takové však nenosili běžní nájemní lovci, ale spíše kapitáni (velitelé brigád), movitější svobodní lovci, bohatí obchodníci, bušvejové, nebo jiné významné figury kožešinového obchodu, které stály na vyšších příčkách společenské hierarchie a mohly si takový luxus dovolit.

Takto zdobené oblečení bylo dílem indiánských nebo métiských žen a zpravidla bylo vyráběno na zakázku. Smysl zdobeného oblečení byl prostý: odlišit se od průměrné, „šedé“ masy a ukázat navenek svou osobní jedinečnost, společenský význam a v neposlední řadě i zámožnost.

Kožené kalhoty širokého střihu, zdobené pásy vyšívanými ursoními ostny. Boční třásnění je také zdobené omotávkou z ursoních ostnů. Tyto kalhoty jsou nádhernou ukázkou prolínání evropských (střih kalhot) a indiánských (zdobení ursoními ostny, třásně) prvků.
Kožené kalhoty širokého střihu, zdobené pásy vyšívanými ursoními ostny. Boční třásnění je také zdobené omotávkou z ursoních ostnů. Tyto kalhoty jsou nádhernou ukázkou prolínání evropských (střih kalhot) a indiánských (zdobení ursoními ostny, třásně) prvků.

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rubriky

Související